Constanze Schulte
Professional Career
- February 2024 until today
Research Assistant at the IESF (Institute of European Sport Development and Leisure Studies) - 2016 until 2024
Research Assistant at the Department of Sports Education and Didactics, Ruhr-Universität Bochum - November until December 2011
Research Assistant at Hochschule Niederrhein, within Project „e2 – Empowerment and Increasing Knowledge in Business Administration" - 2013 until today
Freelance Cultural Educator with focus on body, dance, yoga
Academic Career
- 2020
Basic Module "Higher education didactics" - 2013
M.A. Cultural Education and Management, Hochschule Niederrhein
Title of Master-Thesis: "Zur Bedeutung des Körpers in der Kulturpädagogik" - "The importance of the body in cultural education" - 09/2009– 02/2010
ERASMUS-Semester, Université de La Guyane et des Antilles, Guadeloupe - 2007-2011
B.A. Literature, culture and media studies, University of Siegen
Title of Bachelor thesis: "Possibilities of embodiment in theater pedagogy"
Research Focus
- Diversity / Power relations
- Body theories and practices
- Somasthetics
Ongoing Projects
- ERASMUS + - Project: ALLSTARS – Good Practice for active lifestyles in local sport policies – Governing the integration of marginalized groups in sports
Schulte, Constanze (2021) ”Somatic literacy. Kulturelle Bildung als somästhetische Praxis.” Wie viel Körper braucht die Kulturelle Bildung, München: kopaed, 149-160.
Schulte, C.& A.-C. Weber (2020) Hochschullehre anders denken. Critical Diversity Literacy. Best practice Beispiel in: Karola Braun-Wanke & Ernst Wagner (Hrsg.): Über die Kunst den Wandel zu gestalten. Kultur – Nachhaltigkeit – Bildung. Waxmann: Münster.
Schulte, C. & A.-C. Weber (2020) “Uneindeutigkeiten aushalten – mit künstlerischen Projekten zur Diversitätssensibilisierung.“ Zeitschrift für Hochschulentwicklung.
Klinge, Antje, Constanze Schulte and Anna-Carolin Weber (2020) “Fragen stellen mit allen Sinnen – Künstlerische Verfahren Forschenden Lernens.“ Forschendes Lernen an Universitäten. Wiesbaden: Springer VS, 471-482.
Eger, N. & C. Schulte (2019) „Who are ‘they’?” – Further education regarding diversity in Ferro, L. et al. (Eds.) Arts and Cultural Education in a World of Diversity. ENO Yearbook.
Eger, N. & Schulte, C. (2017) „Wer sind überhaupt DIE?“ – Arbeitsprinzipien und Rahmenbedingungen für Fortbildungen in der Kulturellen Bildung im Kontext Diversität in: Sebastian Konietzko et al. (Hrsg.): Von Mythen zu Erkenntnissen? Empirische Forschung in der Kulturellen Bildung. München: kopaed, 115-127.