Constanze Schulte

IG II , Room 317

Institut für Europäische Sportentwicklung und Freizeitforschung

Email c.schulte@­dshs-koeln.de
Telephone +49 221 4982-7350
Website Homepage
Professional and Academic Career

Professional Career

  • February 2024 until today
    Research Assistant  at the IESF (Institute of European Sport Development and Leisure Studies)
  • 2016 until 2024
    Research Assistant at the Department of Sports Education and Didactics, Ruhr-Universität Bochum
  • November until December 2011
    Research Assistant at Hochschule Niederrhein, within Project „e2 – Empowerment and Increasing Knowledge in Business Administration"
  • 2013 until today
    Freelance Cultural Educator with focus on body, dance, yoga

Academic Career

  • 2020
    Basic Module "Higher education didactics"
  • 2013
    M.A. Cultural Education and Management, Hochschule Niederrhein
    Title of Master-Thesis: "Zur Bedeutung des Körpers in der Kulturpädagogik" - "The importance of the body in cultural education"
  • 09/2009– 02/2010 
    ERASMUS-Semester, Université de La Guyane et des Antilles, Guadeloupe
  • 2007-2011
    B.A. Literature, culture and media studies, University of Siegen
    Title of Bachelor thesis: "Possibilities of embodiment in theater pedagogy"
Research Focus and ongoing Projects

Research Focus

  • Diversity / Power relations
  • Body theories and practices
  • Somasthetics

Ongoing Projects

  • ERASMUS + - Project: ALLSTARS – Good Practice for active lifestyles in local sport policies – Governing the integration of marginalized groups in sports
Publications

Schulte, Constanze (2021) ”Somatic literacy. Kulturelle Bildung als somästhetische Praxis.” Wie viel Körper braucht die Kulturelle Bildung, München: kopaed, 149-160.

Schulte, C.& A.-C. Weber (2020) Hochschullehre anders denken. Critical Diversity Literacy. Best practice Beispiel in:  Karola Braun-Wanke & Ernst Wagner (Hrsg.): Über die Kunst den Wandel zu gestalten. Kultur – Nachhaltigkeit – Bildung. Waxmann: Münster.

Schulte, C. & A.-C. Weber (2020) “Uneindeutigkeiten aushalten – mit künstlerischen Projekten zur Diversitätssensibilisierung.“ Zeitschrift für Hochschulentwicklung.

Klinge, Antje, Constanze Schulte and Anna-Carolin Weber (2020) “Fragen stellen mit allen Sinnen – Künstlerische Verfahren Forschenden Lernens.“ Forschendes Lernen an Universitäten. Wiesbaden: Springer VS, 471-482.

Eger, N. & C. Schulte (2019) „Who are ‘they’?” – Further education regarding diversity in Ferro, L. et al. (Eds.) Arts and Cultural Education in a World of Diversity. ENO Yearbook.

Eger, N. & Schulte, C. (2017) „Wer sind überhaupt DIE?“ – Arbeitsprinzipien und Rahmenbedingungen für Fortbildungen in der Kulturellen Bildung im Kontext Diversität in: Sebastian Konietzko et al. (Hrsg.): Von Mythen zu Erkenntnissen? Empirische Forschung in der Kulturellen Bildung. München: kopaed, 115-127.