Univ.-Prof. Dr.
Stefanie Klatt

Univ.-Prof. Dr. Stefanie Klatt

IG II , Raum 311

Institut für Trainingswissenschaft und Sportinformatik

Leitung Abteilung Kognitions- und Sportspielforschung

Sprechstunde n.V. 

E-Mail s.klatt@­dshs-koeln.de
Telefon +49 221 4982-4312
Website Research Profile
Abteilung

Profil

Stefanie Klatt (geb. Hüttermann) ist Professorin für Trainings- und Bewegungslehre in den Sportspielen. Seit 2017 leitet sie die Abteilung Kognitions- und Sportspielforschung am Institut für Trainingswissenschaft und Sportinformatik. Ihre Themenschwerpunkte liegen in der leistungsorientierten Analyse und Optimierung von Trainings- und Bewegungsabläufen unter Berücksichtigung kognitiver Faktoren in den Sportspielen. Für besondere Forschungsleistungen erhielt sie 2015 den Reinhard-Daugs-Förderpreis der DVS-Sektion Sportmotorik, den DVS-Publikationspreis sowie den Karl-Hofmann-Forschungspreis und im Jahr 2016 den DOSB-Wissenschaftspreis. Im Jahr 2020 wurde sie zudem aufgrund herausragender wissenschaftlicher Leistungen an der University of Brighton als Honorary Research Fellow ernannt. Zusätzlich zu ihrer akademischen Laufbahn hat Stefanie Klatt viele Jahre auf der höchsten nationalen und internationalen Beachvolleyball-Tour gespielt und hat die höchste Trainerlizenz in diesem Sport.

Publikationen

Peer-reviewed Journal Beiträge

2021

Borges, U., Pfannenstiel, M., Tsukahara, J., Laborde, S., Klatt, S., & Raab, M. (2021). Transcutaneous vagus nerve stimulation via tragus or cymba conchae: Are its psychophysiological effects dependent on the stimulation area? International Journal of Psychophysiology,161, 64-75.

Geisen, M., Kim, K., Klatt, S., & Bock, O. (2021, in press). Does wayfinding practice modify the distribution of visuo-spatial attention? Psychological Research.

Klatt, S., & Memmert, D. (2021). Studying spatial visual attention: The Attention-Window Task as a measurement tool for the shape and maximum spread of the Attention Window. Frontiers in Psychology, 12, 614077.

Klatt, S., & Smeeton, N. J. (2021, in press). Attentional and perceptual capabilities are affected by high physical load in a simulated soccer decision-making task. Sport, Exercise, and Performance Psychology.

Klatt, S., & Smeeton, N. J. (2021, in press). Processing visual information in elite junior soccer players: Effects of chronological age and training experience on visual perception, attention, and decision making. European Journal of Sport Science.

Noël, B., & Klatt, S. (2021, in press). Seemingly uninvolved players’ impact on assistant referees’ offside decisions. Journal of Sport and Exercise Psychology.

2020

Borges, U., Knops, L., Laborde, S., Klatt, S., & Raab, M. (2020). Transcutaneous vagus nerve stimulation may enhance only specific aspects of the core executive functions. A randomized crossover trial. Frontiers in Neuroscience: Section Autonomic Neuroscience, 14, 523.

Fasold, F., Houseman, L., Noël, B., & Klatt, S. (2020). Handball specific skill acquisition by use of different instruction methods. Human Movement. Advance online publication.

Güldenpenning, I., Weigelt, M., Memmert, D., & Klatt, S. (2020). Processing deceptive information in sports: Individual differences for responding to head fakes depends on the attentional capability of the observer. Psychology of Sport and Exercise, 51, 101764.

Haeger, M., Bury, N., Endres, C., & Klatt, S. (2020). Are there extended cognitive improvements from different kinds of acute bouts of physical activity? Journal of Cognitive Enhancement. Advance online publication. doi.org/10.1007/s41465-020-00177-1

Klatt, S., & Smeeton, N. J. (2020). Immersive screens change attention width but not perception or decision-making performance in natural and basic tasks. Applied Ergonomics. 82, 102961.

Klatt, S., & Smeeton, N. J. (2020). Visual and auditory information during decision making in sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 42, 15-25.

Klatt, S., Ford, P. R., & Smeeton, N. J. (2020). Attentional and perceptual asymmetries in an immersive decision-making task. Attention, Perception, & Psychophysics, 82,1847-1857.

Klein-Soetebier, T., Noël, B., & Klatt, S. (2020). Multimodal perception in table tennis: The effect of auditory and visual information on anticipation and planning of action. International Journal of Sport and Exercise Psychology. Advance online publication.

Kreitz, C., Hüttermann, S., & Memmert, D. (2020). Distance is relative: Inattentional blindness critically depends on the breadth of the attentional focus. Consciousness and Cognition, 78: 102878.

Otte, F. W., Davids, K., Millar, S.-K., & Klatt, S. (2020). Specialist role coaching and skill training periodisation: A football goalkeeping case study. International Journal of Sports Science & Coaching, 15, 562-575.

Otte, F. W., Davids, K., Millar, S.-K., & Klatt, S. (2020). When and how to provide feedback and instructions to athletes? – How sport psychology and pedagogy insights can improve coaching interventions to enhance self-regulation in training. Frontiers in Psychology, 11, 1444.

Otte, F. W., Millar, S.-K., & Klatt, S. (2020). Ready to perform? – A qualitative-analytic investigation into professional football goalkeepers’ match warm-ups. International Journal of Sports Science & Coaching, 15, 324-336.

Otte, F. W., Millar, S.-K., & Klatt, S. (2020, online ahead of print). What do you hear? – The effect of stadium noise on football players’ passing performances. European Journal of Sport Science. doi.org/10.1080/17461391.2020.1809714

2019

Fasold, F., Inzenhofer, V., Lingner, K., Noël, B., & Klatt, S. (2019). Personality traits of handball goalkeepers. Journal of Human Sport and Exercise. doi: https://doi.org/10.14198/jhse.2020.152.04

Fasold, F., Noël, B., Wolf, F., & Hüttermann, S. (2019). Coordinated gaze behaviour of handball referees - A practical exploration with focus on the methodical implementation. Movement and Sport Sciences, 102, 71-79.

Hüttermann, S., Ford, P. R., Williams, A. M., Varga, M., & Smeeton, N. J. (2019). Attention, perception, and action in a simulated decision-making task. Journal of Sport and Exercise Psychology, 41, 230-241.

Hüttermann, S., Memmert, D., & Nerb, J. (2019). Individual differences in attentional capability are linked to creative decision making. Journal of Applied Social Psychology, 49, 159-167.

Hüttermann, S., Noël, B., & Memmert, D. (2019). On the examination couch: The relationship between the egocentric perspective and the attentional focus. Journal of Cognitive Psychology, 31, 240-249.

Hüttermann, S., Smeeton, N. J., Ford, P. R., & Williams, A. M. (2019). Color perception and attentional load in dynamic, time-constrained environments. Frontiers in Psychology, 9, 2614.

Klatt, S., & Noël, B. (2019). Regulatory focus in sport revisited: Does the exact wording of instructions really matter? Sport, Exercise, and Performance Psychology.

Klatt, S., Noël, B., Musculus, L., Werner, K., Laborde, S., Lopes, M. C., Greco, P. J., Memmert, D., Raab, M. (2019). Creative and intuitive option generation and their relation to decision-making performance: A comparison of Brazilian and German soccer coaches and players. Research Quarterly for Exercise and Sport, 90, 651-665.

Otte, F. W., Millar, S.-K., & Klatt, S. (2019). Skill training periodisation in applied sports coaching – An introduction of the conceptual ‘PoST’ framework for skill development. Frontiers in Sports and Active Living, 1, 61. doi: https://doi.org/10.3389/fspor.2019.00061

Otte, F. W., Millar, S.-K., & Klatt, S. (2019). How does the modern football goalkeeper train? – An exploration of expert goalkeeper coaches’ skill training approaches. Journal of Sports Sciences.https://doi.org/10.1080/02640414.2019.1643202

2018

Brocher, A., Harbecke, R., Graf, T., Memmert, D., & Hüttermann, S. (2018). Using task effort and pupil size to track covert shifts of visual attention independently of a pupillary light reflex. Behavior Research Methods, 50, 2551-2567.

Haeger, M., Bock, O., Memmert, D., & Hüttermann, S. (2018). Can driving-simulator training enhance visual attention, cognition, and physical functioning in older adults? Journal of Aging Research. 7547631.

Hüttermann, S., & Memmert, D. (2018). Effects of lab- and field-based attentional training on athletes’ attention-window. Psychology of Sport and Exercise, 38, 17-27.

Hüttermann, S., Helsen, W. F., Put, K., & Memmert, D. (2018). Does visual attention impact on decision-making in complex dynamic events? Journal of Sport and Exercise Psychology, 40, 163-166.

Hüttermann, S., Nerb, J., & Memmert, D. (2018). The role of regulatory focus and expectation on creative decision making. Human Movement Science, 62, 169-175.

Hüttermann, S., Noël, B., & Memmert, D. (2018). Eye tracking in high-performance sports: Evaluation of its application in expert athletes. International Journal of Computer Science in Sport, 17, 182-203.

2017- 2012

2017

Hüttermann, S., & Memmert, D. (2017). The attention window: A narrative review of limitations and opportunities influencing the focus of attention. Research Quarterly for Exercise and Sport, 88, 169-183.

Hüttermann, S., Noël, B., & Memmert, D. (2017). Evaluating erroneous offside calls in soccer. PLoS ONE, 12, e0174358.

 

2016

Noël, B., Hüttermann, S., van der Kamp, J., & Memmert, D. (2016). Courting on the beach: How team position implicitly influences decision-making in beach volleyball serves. Journal of Cognitive Psychology, 28, 868-876.

 

2015

Hüttermann, S., & Memmert, D. (2015). The influence of motivational and mood states on visual attention: A quantification of systematic differences and casual changes in subjects’ focus of attention. Cognition & Emotion, 471-483.

Memmert, D., Almond, L., Bunker, D., Butler, J., Fasold, F., Griffin, L., Hillmann, W., Hüttermann, S., Klein-Soetebier, T., König, S., Nopp, S., Rathschlag, M., Schul, K., Schwab, S., Thorpe, R., & Furley, P. (2015). Top 10 research questions related to teaching games for understanding. Research Quarterly for Exercise and Sport, 86(4), 347-59.

Memmert, D., Plessner, H., Hüttermann, S., Froese, G., Peterhänsel, C., & Unkelbach, C. (2015). Collective fit increases team performances: Extending regulatory fit from individuals to dyadic teams. Journal of Applied Social Psychology, 45, 274-281.

 

2014

Hüttermann, S., & Memmert, D. (2014). Does the inverted-U function disappear in expert athletes? An analysis of the attentional behavior under physical exercise of athletes and non-athletes. Physiology & Behavior, 131, 87-92.

Hüttermann, S., Bock, O., & Memmert, M. (2014). Subliminal primes for global or local processing influence jugdments of vehicular traffic. Consciousness and Cognition, 29, 230-234.

Hüttermann, S., Memmert, D., & Baker, J. (2014). Understanding the microstructure of practice: Training differences between various age classes, expertise levels and sports. Talent Development and Excellence, 6, 17-29.

Hüttermann, S., Memmert, D., & Liesner, F. (2014). Finding the happy medium: An analysis of gaze behavior strategies in a representative task design of soccer penalties. Journal of Applied Sport Psychology, 26, 172-181.

Hüttermann, S., Memmert, D., & Simons, D. J. (2014). The size and shape of the attentional "spotlight" varies with differences in sports expertise. Journal of Experimental Psychology: Applied, 20, 147-157.

Noël, B., Furley, P., Hüttermann, S., Nopp, S., Vogelbein, M., & Memmert, D. (2014). Einflussfaktoren auf Erfolg und Misserfolg beim Elfmeterschießen: Eine empiriegeleitete retrospektive Analyse der Europa- und Weltmeisterschaften von 1982 bis 2012. Zeitschrift für Sportpsychologie, 21, 51-62.

 

2013

Hüttermann, S., Memmert, D., Simons, D. J., & Bock, O. (2013). Fixation strategy influences the ability to focus attention on two spatially separate objects. PLoS ONE, 8, e65673.

Memmert, D. Hüttermann, S., Hagemann, N., Loffing, F., & Strauss, B. (2013). Dueling in the penalty box: Evidence-based recommendations on how shooters and goalkeepers can win penalty shootouts in soccer. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6, 209-229.

Memmert, D., Hüttermann, S., & Orliczek, J. (2013). Decide like Lionel Messi! The impact of regulatory focus on divergent thinking in sports. Journal of Applied Social Psychology, 43, 2163-2167.

 

2012

Hüttermann, S., & Memmert, D. (2012). Moderate movement, more vision: Effects of physical exercise on inattentional blindness. Perception, 41, 963-975.

Hüttermann, S., Bock, O., & Memmert, D. (2012). The breadth of attention in old age. Ageing Research, 10, 67-70.

Hüttermann, S., Memmert, D., & Bock, O. (2012). Semantic Priming of Attention Focus: Evidence for Short- and Long-Term Effects. Psychology, 3, 128-131.

Weitere Journal Beiträge/Veröffentlichungen

2020

Otte, F. W., Millar, S.-K., & Klatt, S. (2020). Individualtraining in Teamsportarten – Eine Vorstellung des „PoST“-Modells zur Periodisierung von Fertigkeitstraining. Leistungssport, 4.

2018

Fasold, F., Noël, B., & Hüttermann, S. (2018). Koordiniertes Blickverhalten des Schiedsrichtergespanns im Sportspiel Handball: Eine praxisnahe Exploration mit Fokus auf die methodische Umsetzung. In: Borges, U., Bröker, L., Hoffmann, S., Hosang, T., Laborde, S., Liepelt, R., Lobinger, B., Löffler, J., Musculus, L. & Raab, M. (Hrsg.). Die Psychophysiologie der Handlung: Abstractband der 50. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (S. 49-50). Deutsche Sporthochschule Köln.

Hüttermann, S. (2018). Attention-Window: Der Einfluss von Labor- und Feldtraining auf die Größe des Aufmerksamkeitsfensters von Sportlern. Impulse, 2, 14-23.

Hüttermann, S., Noël, B., Harbecke, R., Veit, J., & Memmert, D. (2018). Koordiniertes Blickverhalten beim Beachvolleyball zur Verbesserung der Entscheidungsfindung von Spitzensportlern/Spitzensportlerinnen. Bundesinstitut für Sportwissenschaft (Hrsg.), BISp-Jahrbuch – Forschungsförderung 2017/18. Bonn: Statistisches Bundesamt.

Klein-Soetebier, T., Hüttermann, S., & Noël, B. (2018). Die Bedeutung von akustischen Reizen für die eigene Schlagausführung im Tischtennis. In: Borges, U., Bröker, L., Hoffmann, S., Hosang, T., Laborde, S., Liepelt, R., Lobinger, B., Löffler, J., Musculus, L., & Raab, M. (Hrsg.). Die Psychophysiologie der Handlung: Abstractband der 50. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (S. 50). Deutsche Sporthochschule Köln.

Klein-Soetebier, T., Hüttermann, S., Noël, B., & Klemp, M. (2018). Der Einfluss visueller und akustischer Reize im Tischtennis. In: Instruktion vs. Selbstregulation im Sportspiel (S. 50)Feldhaus Edition Czwalina.

Memmert, D., Fasold, F., Hüttermann, S., Hillmann, W., Schul, K., & Kempe, M. (2018). Entwicklung und Evaluation eines instruktionsbasierten Motivationsprogramms zur Optimierung von Leistung im Hochleistungssport. Bundesinstitut für Sportwissenschaft (Hrsg.), BISp-Jahrbuch – Forschungsförderung, 2017/18. Statistisches Bundesamt.

Noël, B., van der Kamp, J., & Hüttermann, S. (2018). Eine alternative Sichtweise auf die Anwendbarkeit der Spieltheorie beim Elfmeterschießen. In: Borges, U., Bröker, L., Hoffmann, S., Hosang, T., Laborde, S., Liepelt, R., Lobinger, B., Löffler, J., Musculus, L., & Raab, M. (Hrsg.). Die Psychophysiologie der Handlung: Abstractband der 50. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (S. 35-36). Deutsche Sporthochschule Köln.

2017 - 2014

2017

Hüttermann, S., &Güldenpenning, I. (2017). Visual attention and perception in sports. In Goschke, T., Bolte, A. & Kirschbaum, C. (Hrsg.). Abstracts of the 59th Conference of Experimental Psychologists (p. 165-167).Pabst Science Publishers.

Haeger, M., Bock, O., & Hüttermann, S. (2017). Can driving-simulation training enhance visual attention, executive functions and physical abilities in older adults? In: Abstract book: 4th International Conference Aging & Cognition, University research priority program "Dynamics of healthy aging" (p. 49). University of Zürich.

Harbecke, R., Hüttermann, S., Brocher, A., Graf, T., & Memmert, D. (2017). Aufmerksamkeit im Auge des Betrachters: Die Pupillengröße als Indikator für periphere Aufmerksamkeit. In: Zuber, C., Schmid, J., Schmidt, M., Wegner, M. & Conzelmann, A. (Hrsg.). Gelingende Entwicklung im Lebenslauf: Abstractband der 49. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (S. 46-47). Universität Bern, Bern Open Publishing.

Hüttermann, S., Noël, B., & Memmert, D. (2017). Koordiniertes Blickverhalten im Beachvolleyball. In: Augste, C. & Künzell, S. (Hrsg.). Cogito, ergo commoveo - Multitasking im Sport: Abstractband zur 15. Jahrestagung der DVS-Sektion Sportmotorik (Schriften der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft, S. 65-66, Band 262). Feldhaus, Edition Czwalina.

 

2016

Hüttermann, S. (2016). Das Wichtige in den Fokus rücken. Fußballtraining Junior, 05, 30-33.

 

2014

Hüttermann, S. (2014). Weniger 'Müssen' müssen! Fußballtraining Junior, 04, 30-33.

Hüttermann, S., & Memmert, D. (2014). Das "Attention-Window". Impulse, 1, 16-21.

Buchpublikationen

Herausgeberschaften

2017

Hüttermann, S. (2017). Das „Attention-Window“-Modell: Eine Exploration verschiedener Einflussfaktoren auf die Größe und Form des visuellen Aufmerksamkeitsfokus im Sport. DVS-Schriftenreihe, Band 268 (Forum Sportwissenschaft; Band 32). Hamburg: Feldhaus, Edition Czwalina.

2016

Furley, P., Fasold, F., Hüttermann, S., Klein-Soetebier, T., Kreitz, C., Noël, B., Rein, R., & Memmert, D. (Hrsg.) (2016). Just Play It – “Innovative, international approaches to games”. Schriften der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft, Band 2158. Hamburg: Feldhaus, Edition Czwalina

Buchkapitel

2020

Memmert, D., Klatt, S., & Kreitz, C. (2020). Wahrnehmung und Aufmerksamkeit im Sport. In: J. Schüler, M. Wegner, H. Plessner (Hrsg.). Sportpsychologie: Grundlagen und Anwendung (S. 15-42). Berlin, Heidelberg: Springer.

2019

Smeeton, N. J., Hüttermann, S., & Williams, A. M. (2019). Postural cues, biological motion perception, and anticipation in sport. In: R. Jackson & A. M. Williams (Eds.). Perception and Decision Making in Sport: Theories and Applications (pp. 3-24). Routledge.

Weiland, F., & Klatt, S. (2019). Schüler-Coaching mit wingwave®: Bessere Konzentration, wirksame Angstreduktion und mehr positives Erleben im Familien- und Schulalltag. In: C. Besser-Siegmund, L. Siegmund (Hrsg.). Wingwave®-Coaching für Kinder und Jugendliche (S. 91-133). Hamburg: Junfermann-Verlag.

2018

Hüttermann, S. (2018). Koordiniertes Blickverhalten im Beachvolleyball: Eine Eye-Tracking-Studie zur Überprüfung der Blickbewegungen von Beachvolleyballteams in der Annahmesituation. In K. Langolf & R. Roth (Hrsg.), Volleyball international in Forschung und Lehre 2017: 42. Internationales Hochschul-Symposium des Deutschen Volleyball-Verbandes. (S. 56-67). Sportwissenschaft und Sportpraxis, Band 170. Hamburg: Czwalina.